De deadline voor het kiezen van de keuzeblokken komt er weer aan! Op studentportal/canvas staat natuurlijk alle droge informatie die de universiteit biedt, maar de meningen van de studenten die jullie voor zijn gegaan zeggen misschien nog wel meer! Hieronder kun je deze lezen en hopelijk helpen ze jou bij je keuze voor het perfecte keuzeblok! (Helaas staan niet alle keuzeblokken ertussen, dus als je een aanvulling hebt of iets wil zeggen over een keuzeblok dat jij gevolgd hebt, mail dan naar redaccie@msvpulse.nl 

The deadline for choosing your first elective is close! On studentportal/canvas is of course all the information about the electives, but it is mostly formal information written by the elective coördinators. So your fellow students’ opinion might come in handy! Below you can find the descriptions from most electives, which will hopefully help you decide! By the way, not all electives are in this list, so if you want to add something or give your opinion about an elective that is not on this list: email us! redaccie@msvpulse.nl

Erfelijke en aangeboren aandoeningen

WAT Dit keuzeblok gaat over erfelijke aandoeningen. Jonge kinderen hebben soms verschillende klachten in verschillende geneeskunde gebieden (denk aan agressie, hypermobiliteit). Clusters van bepaalde symptomen leiden tot bepaalde aandoeningen. In dit blok leer je hoe genetisch onderzoek precies werkt en leer je over een aantal veelvoorkomende erfelijke aandoeningen. 

LEUK Het keuzeblok erfelijke en aangeboren aandoeningen is heel toepasbaar voor je algemene geneeskunde kennis. Ik dacht tijdens het blok dat ik er niet zoveel aan zou hebben, maar in de VGT erna wist ik opeens 10 vragen meer! Daarnaast krijg je een jong patiëntje toegewezen, waar je mee gaat praten en onderzoek gaat doen naar de erfelijke aandoening die hij/zij heeft. Dat vond ik echt superleuk!

STOM Ik vond zelf het technische aspect van genenonderzoek niet zo leuk, zo gingen we bijvoorbeeld dieper in op PCR wat mij niet heel erg interesseerde. Maar ieder zijn smaak. Verder heb je gewoon elke week een onderwijsgroep (die best wel groot is, wij zaten met 15 mensen). 

AAN TE RADEN? Ja zeker aan te raden!

Klinische neurologie

WAT De titel van het keuzeblok zegt het eigenlijk al: het gaat over neurologie in de kliniek. Dus waar denken en doen toch vooral de theoretische fysiologie en pathofysiologie is, proberen ze in dit blok een stapje verder te gaan en deze stof wat meer om te zetten naar hoe die in de kliniek ook gebruikt wordt. Qua inhoud lijkt desalniettemin toch nog veel op denken en doen; het bouwt voor op de kennis van jaar 1 en als je daarna denken en doen in jaar 2 krijgt, heb je een groot voordeel.  Bij dit keuzeblok zijn er geen onderwijsgroepen, maar vooral colleges die je gaat volgen. Verder zijn er bezoeken aan de poli neurologie. 

LEUK Je gaat naar de poli neurologie, om alvast een beetje te proeven van de praktijk in geneeskunde! Je mag in je witte jas al op de poli rondlopen, wat super leuk en leerzaam is!

STOM Omdat het qua stof best wel veel overlapt met denken en doen, is het niet zo dat je heel erg buiten het vaste curriculum stapt, terwijl een keuzeblok juist wel de kans is om dit te doen. 

AAN TE RADEN? Ja!

Pathologie

WAT Heb jij je ooit afgevraagd hoe een biopt wordt geanalyseerd? Wat er met de tumoren gebeurt nadat deze op de OK zijn weggesneden of hoe de stadiëring van kankers werkt? Wil je meer weten over een belangrijke, maar onderbelichte afdeling van het ziekenhuis? Dan is pathologie misschien iets voor jou! In vier themaweken bekijk je verschillende ziektebeelden vanuit het brilletje van de patholoog. Dat betekent dat er veel histologie en TNM-classificaties aan de pas komen, maar ook pathofysiologie en behandeling komen langs. 

LEUK Het is een onderbelichte kans van de geneeskunde die ook heel erg interessant is, bijvoorbeeld de consequenties van stadiëring op de verschillende behandelopties en prognose. Daarnaast leer je er echt heel erg veel van en is dit blok echt iets waar je je hele geneeskunde carrière nog iets aan hebt. 

STOM Het blok pathologie heeft elke week een toets op woensdag, wat betekent dat je elke week toch wel wat moet leren. Dit is natuurlijk wel vervelend, maar daardoor beheers je de stof aan het einde ook echt goed, wat toch weer een voordeel is stiekem. 

AAN TE RADEN? Het is hard werken, maar je leert er ook enorm veel van dus het is zeker aan te raden!

Thinking Out of The Box in Healthcare: Physicians for the Future

WAT Dit blokt werd voor het eerst gegeven in academisch jaar 2019/2020. Het heeft een hele andere aanpak dan alle andere blokken in het Geneeskunde curriculum. Er zijn twee belangrijke thema’s in dit blok, ten eerste: Creative Problem Solving (CPS). Gedurende de vier weken dat je het keuzeblok volgt ga je de stappen van CPS in een klein groepje doorlopen. Je definieert een probleem, brainstormt over een mogelijke oplossing probeert de oplossing te realiseren. Dit hoeft niet medisch te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook een maatschappelijk probleem zijn. 

Het tweede deel gaat over het functioneren binnen een team. Je krijgt colleges en oefeningen over het functioneren in teamverband maar je gaat het ook ervaren in een medische setting. Je brengt meerdere bezoeken aan het SIM LAB (Simulatie lab) in het ziekenhuis, waar normaal o.a. AIOS anesthesie of IC-verpleegkundigen worden getraind. Je leert over het belang van duidelijke communicatie en een duidelijke rolverdeling binnen het team en je gaat aan de slag met de ABCDE-methodiek, die naar mijn mening 10x leerzamer is dan de ABCDE trainingen op het Skillslab. 

LEUK De twee blokcoördinatoren zijn onwijs betrokken bij het blok en waren beide eigenlijk altijd aanwezig bij de onderwijsactiviteiten. De werkbelasting is laag en het is verfrissend om een keer bezig te zijn met iets totaal anders dan de rest van het curriculum. Verder is er een ontzettend leuke hands-on ervaring in het SIM-LAB

STOM Niet alle onderwijsactiviteiten waren even zinvol in het kader van de twee thema’s hierboven beschreven, maar wellicht zijn daar aanpassingen aan gedaan sinds vorig jaar aan de hand van de feedback van de studenten die het blok gevolgd hebben.

AAN TE RADEN? Zeker; het is heel verfrissend!

Autoimmuunziekten en autoimmuniteit

WAT Dit is een keuzeblok waar in 2.6 weer op voortgeborduurd kan worden. In dit blok gaat het vooral over de basics van het immuunsysteem. Het is best wel ingewikkeld (want dat is het immuunsysteem namelijk ook, zoals je waarschijnlijk al wel gemerkt hebt in jaar 1), maar je hebt er ook echt wat aan. Je hebt tijdens dit blok onderwijsgroepen en je sluit het af met een toets. 

LEUK In verteer & verweer II hoef jij geen moeite meer te doen om het immuunsysteem te gaan begrijpen, want dit doe je namelijk al! Daarnaast ben je er 4 weken zo intensief mee bezig dat je het waarschijnlijk beter gaat snappen dan dat je medestudenten die dit keuzeblok niet gevolgd hebben ooit gaan doen. 

STOM Dit is geen blok wat je moet doen omdat je zin hebt om even 4 weken te relaxen. Het is best wel inhoudelijk en je moet 4 weken lang goed je best doen. 

AAN TE RADEN? Ja en vooral als je helemaal niks van het immuunsysteem snapt. 

Gezondheidszorg voor mensen met een verstandelijke beperking

WAT In dit blok leer je van alles over de gehandicaptensetting. Dit is een heel erg ‘hands on’ blok waar je mee gaat kijken hoe het eraan toegaat bij Koraal. Je kunt terechtkomen bij de locatie in Landgraaf of in Maastricht. Er zijn consulten van een AVG waarbij je mag meekijken, een SPC met mensen met een beperking en een rondleiding over het terrein van Koraal. . Daarbij kan je zien hoe de mensen er leven, praatjes met de mensen daar maken en meekijken / meedoen bij muziekles, zwemles, sporten en werkzaamheden. Ook zijn er gesprekken met ouders van mensen die daar zaten en er zijn veel mogelijkheden om dagen echt mee te zwemmen of mee te helpen bij andere activiteiten als je dat wil.

LEUK Je krijgt een kijkje in een setting waar je tijdens de geneeskunde studie niet in terechtkomt. Verder is het heel veel praktijk, wat het heel erg leuk maakt. 

STOM Doordat er twee locaties zijn is het qua reizen relatief ongunstig om in Landgraaf te zitten, omdat het reizen toch best veel tijd kost. Als je gelukt hebt ma je dan vaak wel een beetje eerder weg om de trein te halen. 

AAN TE RADEN? Als je geïnteresseerd bent in het leven van mensen met een beperking en de uitdaging van het inleven in en communiceren met deze mensen, is het zeker een aanrader. Het was onwijs leerzaam. 

Multidisciplinaire multimorbiditeit in de prakijkt van het verpleeghuis

WAT Het verpleeghuis is toch een soort onbekende plek voor ons, sommigen zijn er nog nooit geweest en anderen komen er wel eens als ze bij hun opa en oma op bezoek gaan. Maar bij dit blok krijg je echt een goede inkijk in hoe de ouderenzorg precies in elkaar zit.  Je loopt eigenlijk een  4-weekse stage in het verpleeghuis. Je loopt mee met de verzorgenden/verpleegkundigen in een verpleeghuis ergens in de buurt van Maastricht en ziet hoe het er daar allemaal aan toegaat. Je kunt op verschillende afdelingen terechtkomen, bijvoorbeeld somatiek of PG. 

LEUK De cliënten zullen echt je hart gaan veroveren. Zij vertrouwen je en omdat je er een maand rondloopt bouw je echt een vertrouwensband met hen op. Als toetsing hoef je geen tentamen te maken. Het enige wat je hoeft te doen is een verslag te schrijven en natuurlijk genoeg uren in het verpleeghuis te maken, wat heel gunstig is als je niet van toetsing houdt.

STOM Het typische Maastricht rooster met maar heel weinig contacturen kun je vergeten. Je werkt 5 dagen en moet vroeg beginnen (7.00 ’s ochtends) en dagen van 8 uur maken, wat betekent dat je rond 15.30 vaak pas klaar bent. Als je het reizen daarbij optelt zitten je dagen toch wel redelijk vol. 

AAN TE RADEN? Het is een hele leuke ervaring!

Exercise physiology

WHAT This elective is as it is named. You learn about how exercise influences the body and how external factors influence the exercise. The name of the game is fitness and you look into how exactly the game is analyzed and made into a science. This elective is not very medically oriented. The focus is truly on physiology, not pathology. The most important things I learned were the research techniques. During the course you have to do an assignment with your peers. You analyze the exercise physiology of a fellow medical student. By doing this you get an insight into the strength and endurance of the athlete that is your participant (trust me, it looked tough, so I am definitely calling the person an athlete). After the testing you move on to analyses, you make a presentation and present it. It was very interesting to see how other athletes scored in relation to your own athlete and of course puzzling the reasons why these differences are there. 

This is not a difficult minor, if you are interested to learn the themes presented. There is an exam. However, this was fairly easy if you had paid some attention during the course

YAY The assignment in which you analyze your fellow student’s exercise physiology is very interesting! . I thought it would be interesting to know the mechanics and medical accuracies of what is happening when I am exercising. Sure, whatever I learned, if I can apply it, could be used to better myself or help others who are trying to achieve exercise goals.

NAY Even though the exam is quite easy, it still is an exam and if you don’t learn for it, you will fail it. 

ADVISE TO DO IT? Definitely! I hope that if you choose or get placed into this minor that you have fun and enjoy it as much as I did. Best of luck with your picks!