Je hoort het wel vaker (ik vooral van mijn moeder): ‘als je nu even lekker een halfuurtje gaat hardlopen, kan je je daarna weer heel goed concentreren!’ Nu vraag ik me af of deze opmerking gebaseerd is op de waarheid of dat mijn moeder dit alleen maar zegt om mij te laten sporten. Toen ik nog klein was vond ik het namelijk altijd leuk om met de lichtknop te spelen en beweerde mijn moeder dat het continu aan- en uitzetten van de lamp ervoor zou zorgen dat deze kapot zou gaan. Dat was dus niet waar, ze vond het geknipper van het licht gewoon irritant. Nu vraag ik me af of die opmerking over het sporten net zo’n onzin is of dat er misschien toch een kern van waarheid in zit.

Om jullie meteen uit jullie lijden te verlossen: JA, sporten zorgt ervoor dat je je beter kan concentreren. Welke vorm van beweging dit dan is en hoe lang dit dan moet duren? Dat maakt niet uit. Het kunnen krachtoefeningen zijn, maar je kan ook een stukje gaan hardlopen. Zelfs coördinatieoefeningen (bijvoorbeeld met twee ballen tegelijk stuiteren) does the trick. Daar hoef je niet eens van te zweten. En het allerbeste van alles? Je hoeft geen uur te bikkelen; 10 minuutjes bewegen is al genoeg om je concentratie te verbeteren.  

Hoe werkt dit dan allemaal? De Mulierstudie heeft een uitgebreid onderzoek gedaan naar de relatie tussen sport en leerprestaties. Volgens deze studie krijgen de hersenen door te sporten meer bloed. Meer bloed betekent meer zuurstof en voedingsstoffen. En die zorgen ervoor dat je concentratie en werkgeheugen verbeteren en onbelangrijke prikkels uit je omgeving worden onderdrukt. Ook verhogen de concentraties BDNF (brain derived neurotropic factor), dopamine en adrenaline in de hersenen na het sporten. BDNF zorgt voor de aanmaak van nieuwe zenuwcellen. Ook worden er meer verbindingen tussen de zenuwcellen gevormd, waardoor de geleiding makkelijker gaat, en is er een verhoogde synapsplasticiteit.

En voor degenen die wat intensiever bezig willen zijn dan alleen maar met twee ballen te stuiteren, maar die zich ook echt in het zweet willen werken: cardio heeft een positief effect op je geheugen. Hoe fitter je wordt, hoe groter je hippocampus, het deel van je hersenen dat van belang is bij leervermogen en geheugen, wordt. Dit effect treedt op bij volwassenen en kinderen.

Als laatste nog een kleine tip voor de enthousiastelingen: leren op de loopband verhoogt je leerprestaties helaas niet. Dit omdat tijdens het sporten het meeste bloed (en dus ook voedingsstoffen en zuurstof) naar je spieren gaan en niet naar je hersenen.

Mijn moeder had deze keer toch echt gelijk. Sporten zorgt ervoor dat je je beter kan concentreren. Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee! (of blijf in deze koude wintermaanden lekker warm binnen op de bank liggen).

 

Dit vind je waarschijnlijk ook leuk:
https://www.msvpulse.nl/must-reads-voor-de-geneeskundestudent/