tamarDe klok is weer verzet en het wordt ’s avonds steeds eerder donker. Als je dan een paar nachten kort heb geslapen is het heerlijk om  een extra lange nacht te maken. Een goeie manier om je slaap weer in te halen. Je zou denken hoe langer je slaapt, hoe beter dat voor je is. En ook dat het inhalen van slaap een goede manier is om je toch weer fit te voelen na een paar korte nachten. Maar vaak hoor je toch ook mensen zeggen dat te lang slapen eigenlijk helemaal niet goed voor je is. Wat is nu waar?

Het klopt. Teveel slaap is niet goed voor je. In algemene zin niet en zelfs niet als je een paar korte nachten hebt gehad. Je zou denken dat als je slaap inhaalt, je weer op voldoende uren slaap zit in totaal die week, waardoor je weer uitgerust bent.

Helaas is dat niet waar. Dat komt door je biologische klok. Je biologische klok houdt van een vast ritme. Je zult vast ook wel eens gehoord hebben dat mensen die moeilijk slapen op vaste tijden moeten gaan slapen en weer op dezelfde tijd op moeten staan, zelfs in het weekend. Dat is zodat je lichaam in een ritme komt en als het ware weet dat je moet gaan slapen.

Als je een nachtje flink doorslaapt ga je tegen je biologische klok in. Je slaapt namelijk niet zoals je normale ritme. Hierdoor creëer je een soort jetlag effect; je slaapt bijvoorbeeld ‘s ochtends langer waardoor je dag later begint. Je slaapcyclus loopt niet zoals normaal en daardoor weet je lichaam niet meer goed hoe laat het is. Hierdoor kan je je na een hele lange nacht toch lusteloos, vermoeid en slaperig voelen. Net als bij een nachtje te kort slapen.

Een nacht ‘overslapen’ heeft dus eigenlijk dezelfde gevolgen als een nachtje te kort slapen voor je biologische klok. Hoewel een nacht te kort slapen natuurlijk wel extra nadelen heeft, zoals dat je reactievermogen wat achteruitgaat, je meer cortisol (stresshormoon) aanmaakt en je je minder goed kan concentreren.

Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen biologische klok en heeft de een langer slaap nodig dan de ander. Ook slaapt de een liever vroeg en de ander liever laat. Dat is dus helemaal prima en daar is niks mis mee. En daarbij we zijn studenten; een kort nachtje kunnen we niet altijd voorkomen.

Misschien ook interessant: https://www.msvpulse.nl/gapen/