tamar

Elk blok weer opnieuw krijg je een nieuwe onderwijsgroep: nieuwe tijden, nieuwe mensen en dat betekent een nieuwe groepsdynamiek. En die kan gezellig en leerzaam zijn, maar ook o zo vervelend…

 

  1. Het begint al bij de bekendmaking van de tijden waarop je je onderwijsgroep hebt: ‘yes, ik heb om 11 uur dat wordt heerlijk uitslapen!’ of juist het ‘oh nee, ik heb om half 9…. dat worden een paar korte nachtjes’
  2. De tutor. Heb je een fijne tutor die heel veel van het onderwerp af weet, dan mag je jezelf gelukkig prijzen. Je steekt zoveel meer op tijdens een onderwijsgroep als je een kundige tutor hebt, dan dat je een infectioloog krijgt bij het blok Groei en Ontwikkeling. Iemand die vanuit de praktijk verhalen kan meenemen en ook echt enthousiast is over het vakgebied is zoveel fijner dan iemand die zegt dat je er thuis nog maar eens goed naar moet kijken. En tuurlijk moet je het vooral zelf doen tijdens een onderwijsgroep, maar een enthousiaste en goede tutor helpt echt!
  3. De mensen in je onderwijsgroep. Heb je zo’n ongemakkelijke onderwijsgroep waarbij niemand iets durft te zeggen en er altijd eeuwige stiltes vallen nadat de gespreksleider heeft gevraagd wie nu het woord wil nemen? Of heb jij juist het tegenovergestelde: een onderwijsgroep waarin iedereen haantje de voorste is en zodra er aan een leerdoel begonnen moet worden, er twee (of meer) mensen tegelijk beginnen te praten.
  4. De mensen in je onderwijsgroep II. Het is zo fijn als je bij mensen zit die goed kunnen uitleggen en dat dan ook graag doen. Ook als je medestudenten hun leerdoelen altijd goed uitgewerkt hebben, kan je je casussen daar altijd goed mee aanvullen en heb je daar veel profijt van. Maar als je met studenten zit waarvan je het niet echt vertrouwt waar ze hun informatie nou precies vandaan hebben en die het eigenlijk ook niet weten, komt het toch echt aan op de kwaliteit van je eigen casussen.
  5. De regels in je onderwijsgroep. Wel laptops of geen laptops? Wel laptops betekent dat je tijdens de onderwijsgroep je sociale leven via whatsapp web ook nog even gaande kunt houden en dat je lekker op de minuut precies op tijd kunt komen. Geen laptops betekent dat je er rekening mee moet houden dat je voor de onderwijsgroep nog 5 minuten in de rij kan gaan staan bij de printers omdat iedereen ‘nog even snel’ zijn casus uit wil printen. En dan heb je nog de bekende dilemma’s: gespreksleider per casus of per bijeenkomst? Hoe ga je het doen met notuleren?
  6. En niet te vergeten: de duur van je onderwijsgroep. Zit je bij mensen die alles tot in den treure willen bespreken en bij studenten die blijven vragen totdat ze het echt snappen? Of zit je bij mensen die alles zo al snappen en door de nabespreking heen vliegen. En ja de onderlinge verschillen kunnen groot zijn. Zo zijn sommige onderwijsgroepen na drie kwartier al klaar, terwijl anderen de volle twee uur nodig hebben.
  7. Ook niet onbelangrijk: de grootte van je onderwijsgroep. Zit je met 8 mensen of zijn het er 12? Ze proberen het altijd goed te verdelen, maar het kan goed zijn dat er opeens nog 2 mensen toch het blok niet gaan volgen of dat er mensen gewoon vaak afwezig zijn. En als je dan nog maar met 8 zit betekent dat je relatief een stuk meer aan het woord bent of dat het heel erg op gaat vallen als je niks zegt. Terwijl je in een grote onderwijsgroep helemaal niet per sé zoveel hoeft te zeggen.
  8. De voorbespreking. Het doel van de voorbespreking is om studenten alvast aan de slag te laten gaan met de nieuwe stof, ze te prikkelen en te motiveren om de leerdoelen ook daadwerkelijk op te zoeken. In de praktijk werd ik meer gemotiveerd door het feit dat ik het gewoon af moest hebben tijdens de volgende onderwijsgroep dan door de voorbespreking. Als je het geluk hebt een tutor te treffen die je gewoon kant en klaar de leerdoelen geeft na 5 minuten ‘voorbespreking’, heb je geluk. Als je er eentje treft die dat niet doet, probeer dan vooral rustig te blijven tijdens die drie kwartier aan discussies over dingen die mensen denken, maar die niet zeker weten.